1. Gruppenavn: dk.forbruger.offentlig-service 2. Beskrivelse: Samspil mellem borgere og myndigheder. 3. Fundats: Formålet er at diskutere borgeres handlemuligheder overfor myndighederne generelt og i konkrete situationer. Myndigheder skal ses meget bredt. Det er naturligvis de administrerende dele af det offentlige: Kommune, amt, stat og EU, men også de operationelle dele, når de optræder i en myndighedsrolle, for eksempel læger, skoleledere, fængselsvæsen, vejvæsen og politi. Del-emner: * Forståelse af myndighedernes bevæggrunde * Ændringer af love, regler og myndighedernes faktiske udlægning af disse * Formulering af henvendelser til myndighederne * Hvilke instanser eksisterer der og hvornår er de relevante * Støttemuligheder, f.eks. bisiddere, retshjælp, støttegrupper og internettet * Rettigheder og pligter * Handlemuligheder i en konkret situation En typisk konkret situation er: * Jeg er for syg til at arbejde og for rask til at få støtte. Hjælp ! * Vores børns skole skal nedlægges. Kan man forlange en høring? * Har kommunen behandlet min sag om førtidspension korrekt? * Burde kommunen have informeret bedre om lokalplansændringen? * Hvilke muligheder har jeg for at klage over privatiseret hjemmehjælp? * Vil det forringe/forbedre mine chancer for at få hjælp hvis jeg siger at...? * Min mors plejehjem er for dårligt. Kan man skifte plejehjem? * Skal man uden videre affinde sig med et påbud om at lukke sin brønd? * Hvor henvender man sig, hvis man er utilfreds med støjen fra en ny vej tæt ved bopælen. * Jeg har talt, skrevet og klaget til ...., - er jeg nødt til at give op nu? * Hvad vil det sige at "klage over selve sagsbehandlingen"? * Vi er blevet syge af fugt i boligen, jobbene er røget og der er åbenbart ingen hjælp at få nogen steder. Hvor skal jeg ende og begynde? Et eksempel på et generelt debatemne er det i aviserne omtalte "sorte hul", d.v.s. mennesker i nød, som ikke får hjælp, fordi de ikke passer ind i systemerne. P.t. er sundhedsministeriet ved at planlægge en undersøgelse af dette emne. Afgrænsninger: Diskussioner af hvordan love og regler *burde* være udformede, henvises til dk.politik, eller en relevant undergruppe af denne. Hvorvidt et indlæg om en konkret situation skal foregå i denne gruppe eller i en anden nyhedsgruppe afhænger i øvrigt dels af hvor afklaret situationen er og om der eksisterer en nyhedsgruppe om det pågældende. Hvis ens spørgsmål er af rent juridisk karakter kan det være en fordel at spørge i dk.videnskab.jura. Tilsvarende er der en række andre spørgsmål der også kan diskuteres i andre grupper: * Rent juridiske spørgsmål stilles i dk.jura. * Isolerede spørgsmål om støttemuligheder under dk.penge. * Hvorvidt en lidelse anerkendes under dk.helbred eller dk.jura. * Hvorvidt en lidelse kan diagnostikeres eller videnskabeligt undersøges under dk.videnskab eller dk.helbred. * Hvis dit spørgsmål vedrører de sociale myndigheders behandling af en sag om et handicap, får du ofte gode svar i dk.helbred.handicap. Nogle situationer under denne gruppes emne kan også foregå i andre grupper. Eksempelvis kan en diskussion om fisketegn også ske i dk.fritid.lystfiskeri, pasningsproblemer under dk.familie.barn etc. Indlæg, der direkte eller indirekte opfordrer eller ansporer til ulovlige handlinger som f.eks. socialt bedrageri, er uønskede. Både konkrete sager og generelle diskussioner er tilladt i gruppen. Ved konkrete sager husk så mange oplysninger som muligt (og som du ønsker at komme ud med) som for eksempel hvilken kommune du befinder dig i og begrundelsen for et eventuelt afslag. Indlæg af typen "hjertesuk" må godt indsendes i begrænset omfang, da de kan have psykologisk værdi for andre, som er i samme båd. Prøv at holde en sober og konstruktiv tone, så gruppen ikke udarter sig til en ren brokkasse. Almindelig netikette gælder i gruppen. Det vil sige ingen HTML og ingen vedhæftede filer. Hvis disse er nødvendige for sagen kan de sendes til dk.binaer. Salg af serviceydelser, som for eksempel advokathjælp, er ikke ønsket i gruppen. 4. Begrundelse: Gruppen er meget bredt defineret og har naturligt potentielt overlap med næsten alle andre grupper, eftersom man kan komme ud for kontakt med myndighederne om næsten alt. Der er ikke, og vil aldrig komme, nyhedsgrupper om alt, som man kan komme i kontakt med myndighederne om, og i den henseende kan gruppe godt opfattes som en "opsamlings-gruppe", hvor alt omhandlede borger-myndighed samspil kan tages op. Fra det "sociale hjørne" er her 4 eksempler på mennesker, hvis situation ikke entydigt kan henregnes til en bestemt anden nyhedsgruppe, men hvor det er vigtigt at dialogen med det offentlige bliver vellykket. * folk, hvis sygdom endnu ikke er diagnosticeret/anerkendt (det er mange!) * folk, der løslades fra fængsel * folk, der går fallit * folk, der ikke kan få en bolig, eller en bolig som ikke er sundhedsskadelig Fokus i denne gruppe er handlemuligheder og selve dialogen med myndighederne. På tværs af vidt forskellige konkrete situationer, som borgere møder myndighederne i, er der en række forhold som går på tværs: * psykologiske aspekter hos den enkelte, som kan være frustreret over "overmagten" * forståelse af hvordan den offentliges repræsentanter handler, og hvad der er med til at styre deres handlinger * hvordan man skriver en henvendelse, som bliver hørt og taget alvorligt * handlemuligheder som man ikke umiddelbart tænker på, f.eks.: spørg efter det du ikke kan forstå, spørg efter chefen, spørg om der eksisterer et politisk udvalg for området, spørg hvem der føre tilsyn med pågældende kontor/forvaltning, skriv til den politiker du har stemt på, ankenævn i flere niveauer, ombudsmanden, medier, retshjælp, etc. * Love og regler og sædvaner på tværs af alle områder har fællespræg mht. høringer, anke instanser, klage over selve sagsbehandlingen, svartid for skrivelser til det offentlige, aktindsigt, adgang til det offentliges information iøvrigt, osv. Sådanne forhold er primære elementer for indlæg i denne gruppe, og de er højst sekundære elementer i andre grupper. I nogen grad er det muligt andre steder på internettet at spørge om hjælp til samspil med det offentlige, men ofte ikke under dk, - bortset fra de situationer, hvor situationen passer til en bestemt, eksisterende kategori, f.eks. dk.handicap eller dk.familie. Der kan ikke argumenteres udfra henvisning til eksisterende trafik i andre grupper, for dels er disse indlæg ikke kommet fordi nyhedsgruppen endnu ikke eksisterer, dels er der ingen grund til at skulle flytte debat, som er naturlige i andre nyhedsgrupper, f.eks. "tilskud til handicapvogn" i dk.helbred.handicap eller "vaccinations-tvang" i dk.familie.barn. Evt. oprettelse af gruppen skal altså alene ske på en formodning om at behovet er til stede i tilstrækkeligt omfang og at gruppen vil blive brugt! Her skal henvises til indlæg i aviser og andre medier, samt til togkupéer, havebænke og lignende steder hvor mennesker taler sammen. Mødet mellem borger og myndighed er et flittigt debatteret emne. For særdeles mange mennesker rummer dialog med myndigheder store og tit langvarige udfordringer, og man vil ofte have behov for at diskutere med andre ligestillede. 5. Eksisterende trafik: dk.helbred.handicap dk.politik dk.videnskab.jura dk.videnskab.psykolog dk.familie.barn dk.erhverv 6. Forslag til navn(e): (prioriteret) dk.offentlig-service dk.forbruger.offentlig-service (ordet forbruger er problematisk: fængsel, ekspropriation etc.) dk.social-sagsbehandling (dækker kun dele af området) 7. Moderering: Nej. 8. Forslagsstillere: Poul Andersen Per Sørensen