VEJLEDNING FOR DK.FORBRUGER 1. Gruppen beskaeftiger sig med forbruger-forhold i vid forstand. Forbruger-forhold er forhold, hvor der foreligger (kunne foreligge) en ydelse (en vare eller service) og altsaa en ydelses-udbyder og en ydelses-modtager. I dk.forbruger kan forbrugerne for foerste gang diskutere i et faelles forum uden redaktionelle filtre og publikationsforsinkelse. Her kan man komme med ros og ris, anbefalinger og advarsler mht. virksomheder, myndigheder, bestemte varer, reklamers og tilbuds udformning etc. Som bidragsyder til dk.forbruger skal man huske, at fortjent ros ofte er ligesaa vigtigt, som fortjent ris. Som laeser af dk.forbruger skal man huske, at ros kan vaere skjult reklame og ris kan udspringe fra en konkurrent. Bidragsydere opfordres til at anfoere produktnavn, varetype, firmanavn eller andet noegleord i overskriften (Subject). Det goer det lettere for interesserede at finde indlaegget frem senere. I dk.forbruger kan man for eksempel diskutere: A. Forbrugerforhold i forbindelse med vareindkoeb, reparationer, restauranter, hoteller, det offentlige, banker, revisorer, ejendomsmaeglere, teleselskaber, EDB-udbydere, nyhedsformidlere, transport- og rejseselskaber etc. B. Forbrugerens retsstilling, herunder garanti-ordninger, klageret, koebe-, aftale- og leje-lovene. En jurist, som skriver et (meget velkomment) indlaeg i egenskab af jurist, bedes markere dette. C. Kvalitet, herunder varedeklarationer, serviceniveau og oplevelser af forskellige typer af forbrugs- eller koebssituationer. D. Priser, herunder rabat-ordninger, indkoebsforeninger, bruger-betaling, bank-renter og -gebyrer. E. Forbrugervejledning, henvisninger til artikler, resumeer af test-resultater. F. Dk.forbruger vil ogsaa vaere stedet, hvor man beder om andres erfaring, inden man selv gaar ud paa markedet efter en bestemt ydelse/vare. ("Hvad skal jeg sikre mig?"). G. Advarsler: I dk.forbruger kan man advare andre mod farlige varer, ufine forretningsmetoder eller vildledende reklame. (Se nedenfor om injurier!) H. Efterlysning af ligestillede mhp. samlet indsats. ("Folk, som har erfaringer med firmaet Lurifax a/s bedes kontakte mig") 2. Politiske indlaeg, som ikke direkte vedroerer et forbruger-forhold, hoerer hjemme under dk.politik. Eksempel: Skatteregler og -afgoerelser hoerer under dk.politik, hvorimod skattevaesenets service-niveau hoerer under dk.forbruger. 3. Bidragsydere til dk.forbruger er naturligvis selv ansvarlige overfor injurie-lovgivningen. Paastande boer vaere dokumenterbare. Haendelsesforloeb boer beskrives af den, der har oplevet det. Hvis du er vred, saa vent et par dage med dit indlaeg til dk.forbruger. Hvis du ikke er istand til at dokumentere en negativ kritik, men alligevel vil advare andre, saa brug formen: "Hvis nogen overvejer at koebe X-vare eller handle med Y-butikken, saa kontakt mig." Derefter kan du kommunikere ikke-offentligt med interesserede. 4. Dk.forbruger er under ingen omstaendigheder tiltaenkt nogen som helst form for reklame. Aabenbar eller skjult reklame vil blive opfattet som brud paa netiketten og kan medfoere staerk misbilligelse og saerdeles daarlig reklame. 5. En virksomhed/institution kan svare en forbruger i dk.forbruger (Evt. gennem en anden Internetbruger, hvis virksomheden ikke selv har adgang til nettet). Det skal da klart fremgaa, at man repraesenterer virksomheden. 6. Dk.forbruger kan indeholde meddelelser fra: a. forbrugere, den primaere intention b. forbruger-institutioner, f.eks. Forbrugerraad/styrelse c. informationstjenester, f.eks. Statens Informationstjeneste d. forbruger-grupper, f.eks. info om groenne varer test-resultater farlige varer stjerner og kokkehuer e. virksomheder/institutioner, som svar til en forbruger. *********************************************************************** Ovenstaaende vejledning og retningslinier er blevet til efter oplaeg fra undertegnede og diskussion paa den danske del af Internet. Niels Foldager Marianne Attle foldager@inet.uni-c.dk attila@login.dknet.dk ***********************************************************************