Gruppen beskæftiger sig med forbruger-forhold i vid forstand.
Forbruger-forhold er forhold, hvor der foreligger (kunne foreligge) en ydelse (en vare eller service) og altsaa en ydelses-udbyder og en ydelses-modtager.
I dk.forbruger kan forbrugerne for første gang diskutere i et fælles forum uden redaktionelle filtre og publikationsforsinkelse. Her kan man komme med ros og ris, anbefalinger og advarsler mht. virksomheder, myndigheder, bestemte varer, reklamers og tilbuds udformning etc.
Som bidragsyder til dk.forbruger skal man huske, at fortjent ros ofte er ligesaa vigtig, som fortjent ris. Som læser af dk.forbruger skal man huske, at ros kan være skjult reklame og ris kan udspringe fra en konkurrent.
Bidragsydere opfordres til at anføre produktnavn, varetype, firmanavn eller andet nøgleord i overskriften (Subject). Det gør det lettere for interesserede at finde indlægget frem senere.
I dk.forbruger kan man for eksempel diskutere:
Politiske indlæg, som ikke direkte vedrører et forbruger-forhold, hører hjemme under dk.politik. Eksempel: Skatteregler og -afgørelser hører under dk.politik, hvorimod skattevæsenets service-niveau hører under dk.forbruger.
Bidragsydere til dk.forbruger er naturligvis selv ansvarlige
overfor injurie-lovgivningen. Påstande bør være dokumenterbare.
Hændelsesforløb bør beskrives af den, der har oplevet det.
Hvis du er vred, så vent et par dage med dit indlæg til
dk.forbruger.
Hvis du ikke er istand til at dokumentere en negativ kritik, men
alligevel vil advare andre, så brug formen: "Hvis nogen overvejer
at købe X-vare eller handle med Y-butikken, så kontakt mig."
Derefter kan du kommunikere ikke-offentligt med interesserede.
Dk.forbruger er under ingen omstændigheder tiltænkt nogen som helst form for reklame. Åbenbar eller skjult reklame (f.eks. via en enkeltbruger) er et brud på netiketten og fortjener stærk misbilligelse og påtale.
Ved "reklame" forstås i dk.forbruger: Udbredelse af kendskab til eller anbefaling af en vare eller virksomhed med henblik på egen, bekendtes eller virksomhedens vinding frem for vejledning af forbrugeren."
Dk.forbruger kan indeholde meddelelser fra:
Ovenstående vejledning og retningslinier er blevet til efter oplæg
fra undertegnede og diskussion på den danske del af Internet.
Niels Foldager <nf@inet.uni-c.dk>
Marianne Attle <attila@login.dknet.dk>